Keresés a lapon:
<< Vissza
Kiscicák és nagymacskák az ókori Egyiptomban: Bastet és Szahmet
Aithinne - 2007-08-30 14:31:13
Mitológia, Művészet, Történelem

Az ókori Egyiptomban Bastet-et a termékenység szimbólumának, az öröm, a zene és az élvezetek istennőjének tartották.
Az egyiptomi hitvilág bonyolult rendszerében többször egybeolvadt más istennőkkel is, így megjelenési formái is elég változatosak: először oroszlán, majd később macskafejjel ábrázolták. Számos esetben félig ember félig állat formában jelenik meg. Kezében elmaradhatatlanul kultuszának eszközei, pl.: sistrum (hangszer) találhatóak. Fő temploma és tiszteletének központja a Nílus alsó folyásának vidékén, s annak központjában Bubasztisz-ban volt.

A macskákat már régtől megbecsülés övezte, amiről számos régészeti lelet is tanúskodik: i.e. 2300-ból származó amuletteket, a sírokban macskákat ábrázoló falfestményeket tártak fel.
Hasonlóan az emberi halottak bebalzsamozási és temetési szokásaihoz, a sírokban macskamúmiák mellett is találtak különféle tárgyakat - edényeket, ékszereket, bebalzsamozott egereket, - hogy halálukat követően az úton ne szenvedjenek hiányt semmiben.

A macskát szaporasága tette termékenység szimbólummá, egy álmoskönyv leírása szerint macskával álmodó nő sok gyermeket szül, avagy bőséges termés lesz. Újévkor hitük szerint macskaszobrokat készítettek jókívánság-felirattal.
Nem csak a feljegyzések „meséiben”, hanem a mindennapok során is fontos szerep jutott nekik: vigyázták a gabonát, az ételeket a rágcsálóktól, és nem utolsó sorban a pici gyerekek szórakoztatásáért is „feletek”.

Hamarosan már vallási szerepet is tulajdonítottak a macskáknak, hiszen az egyiptomiak meg voltak győződve arról, hogy a macskák elűzik a balszerencsét. Hitük szerint a kandúr macska Ra napisten megtestesítője, aki minden este megküzd a sötétség kígyójával, Apophis-szal, míg i.e. 1500-1200 között Hathor volt a szexuális energia jelképe, melyet a nőstény macskákkal azonosítottak.

Az „oroszlán-vonal”

leánya, Szahmet (a hatalmas) az ókori Egyiptom oroszlánistennői közül a legjelentősebb. A többi egyiptomi istennőhöz hasonlóan, személyiségének két ellentétes oldala van: egyrészről veszélyes és pusztító, másrészről védelmező és gyógyító szerepet is betöltött. Gyakori megjelenési formája: oroszlánfejű nőalak, esetenként vörösre festett ruhában, amely viselhetett hosszú parókát és napkorongot a fején. Ritkábban állati formában, oroszlánként is megjelenítették.
III. Amenhotep uralkodása alatt több száz szobrot állítottak fel Szahmet-nek Karnak-ban, Mut istennő templomában, valamint a király halotti templomában, Théba nyugati oldalán. A szobrok dioritból vagy feketegránitból készültek és állva, vagy ülve ábrázolták az istennőt. Ebből az időből származó ábrázolásokon Szahmet és Mut istennő összeolvadását jelölik az oroszlánfejű, kettős koronát viselő nőalakok.

Úgy tartották az oroszlánistennőről, hogy a napisten szemének haragját jelképezi, szájából tüzet lehel ellenségeire, e miatt is nevezték a forró sivatagi szeleket „Szahmet lélegzetének”. Szolgálatában félelmetes démonok álltak, akik minden parancsát végrehajtották, fegyvereikkel felszerelkezve az istennő parancsára háborút, járványokat és betegségeket is terjeszthettek. Erejét a fáraó szolgálatába is állította olykor.
Ennek ellenpárjaként Szahmet ugyanakkor védelmet nyújtott a járványokkal szemben, védőistennője volt az orvosoknak és az állatorvosoknak, ami miatt kiérdemelte az „Élet Úrnője” címet.

Szahmet számos istenhez kapcsolódott szorosan: Memphis-ben Ptah feleségeként, és Nofertum anyjaként tisztelték. Azonosították még Hathor, Pakhet, valamint Mut istennővel, akinek agresszív és vad tulajdonságainak megtestesülése lett.

Az egyiptomiak szentélyekben tenyésztették, istenként tisztelték és emberi jellemvonásokkal ruházták fel az oroszlánokat, etetésüket és temetésüket is meghatározott szertartások szerint végezték el. Régészeti feltárás során hatalmas hím-oroszlán csontvázat is találtak az egyik Bastet-nek szentelt sírban feltehetően Mahes istennek szentelve vagy éppen Szahmet-nek.

Vissza Bastet-hez

Bastet istennő első ábrázolásai i.e. 2800-ból származnak, népszerűségének növekedésével a macskák iránti tisztelet is párhuzamosan nőtt, a templomokban élő egyedek is nagyobb megbecsülést kaptak: gondozásukra külön papi rend ügyelt.
Ebben az időszakban a macskáknak bűn volt ártani, viszont múmiájuk utáni erős kereslet miatt sok ártatlan állatnak kellett elpusztulnia. Emiatt tenyésztésük hatalmas méreteket öltött, szinte nagyüzem-szerűen ment a bebalzsamozás, hogy a nép igényeit ki tudják elégíteni a macskamúmiák iránt. Mivel elvesztette az egyediségre való odafigyelést, ezért a bebalzsamozás sem volt már megfelelő, az „összecsapott” munkákban sokszor még a belső szervek is benne pihentek, ami elfogadhatatlan volt.

Úgy tartották, hogy Szahmet békés oldalát testesíti meg, a „macskává szelídült”Basztet, akinek fő kultusz-központja Memphis-ben volt, de templomai még számos helyen előfordultak.
Az istennő kiengesztelésére Szahmet-et, vagy Bastet-et formázó amuletteket készítettek és himnuszokat énekeltek. A hivatalos állami-papi rítus is szükségesnek tartotta jóindulatának elnyerését: az újévi szertartásokon sólyom-, keselyű- és macskaszobrokat tettek a király nyakába.
Tavaszi ünnepén mindenki azt tehetett, amit akart, szabályoktól mentes napot élhettek meg, az egyetlen kikötés az volt, hogy a macskákat nem szabadott bántalmazni. Azon férfiakat, akik macskát mintázó arcot festettek maguknak, Bastet papnői vezették be a szexualitás rejtelmeibe.

 

 

vivien - 2007-11-10 21:28:59
básztet a macskák istennője mellet a macskák varázserővel birnak,félelmetes varázslatokat is képesek tenni,emellet még boldogok,de veszéjesek is!!!

 

zita - 2008-07-08 12:23:03
tényleg átváltoztak az emberek macskává?

 

 

 

Navigáció
Írások száma: 58
 
Kategóriák:
Novella ( 19 )
Versek ( 14 )
 
Partnereink
Takácsandrea fotográfus
Wellness Praktikák Blog